25. juni 2013

Boken på vent: Salaam Brick Lane: A Year in the New East End av Tarquin Hall

Boken på vent denne tirsdagen har jeg kjøpt og fikk i posten i går. Det er Salaam Brick Lane: A Year in the New East End skrevet av Tarquin Hall. Den går under kategorien reiseskildring.


Vil du lese Beathe’s og andre bloggeres innlegg om bøker på vent og/eller ønsker å vite hvor superenkelt det er å delta, klikker du på bildet som kommer nå: 


Jeg ble tipset om reiseskildringen i boken som jeg skrev om i innlegget I dette landskap - artikler og essays av Tor Eystein Øverås. Fant den ikke på norsk. Derfor er den en del av utfordringen  jeg har gitt meg selv i "Bli bedre å lese engelsk-prosjektet". De fleste kritikerne likte den. Men jeg har lest en som ikke var så begeistret.

Jeg har ikke lest andre bøker av forfatteren.  Men har notert meg romanen Tjenestepiken som forsvant skrevet av Tarquin Hall som Liv Gade skrev om.  Den har jeg planer om å låne av biblioteket.

Her er beskrivelsen av Salaam Brick Lane: A Year in the New East End - en litt annerledes reiseskildring:  

"After 10 years living abroad, Tarquin Hall wanted to return to his native London. Lured by his nostalgia for a leafy suburban childhood spent in south-west London, he returned with his Indian-born, American fiancee in tow. But, priced out of the housing market, they found themselves living not in a townhouse, oozing Victorian charm, but in a squalid attic above a Bangladeshi sweatshop on London's Brick Lane. A grimy skylight provided the only window on their new world—a filthy, noisy street where drug dealers and prostitutes peddled their wares and tramps urinated on the pavements. Yet, as Hall got to know Brick Lane, he discovered beneath its unlovely surface an inner world where immigrants and asylum seekers struggle to better themselves and dream of escape. Salaam Brick Lane is a journey of discovery by an outsider in his own native city."

8 kommentarer:

  1. Høres spennende ut! Jeg har "Tjenestepiken....." liggende ulest og tenkte jeg skulle få lest den etter hvert, det blir sikkert ikke før til høsten for leselisten for sommeren er stappfull. Tusen takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er spent, må si det. Håper ikke det er fullt av for mange ukjente eller glemte gloser. Synes Liv Gade skrev så fint om den andre boken at jeg fikk så lyst til å lese den også. Men har to bøker som er reservert og ikke kommet inn. Så jeg får vente litt før jeg låner den.

      Slett
  2. Har ikke hørt om denne før. Hørtes jo interessant ut...London historien foregår i, liker:) Kos deg med boken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er litt over gjennomsnittet interessert i London og England, så den virker veldig interessant ut for meg. Så på kartet. Tror det nærmeste jeg har vært denne gaten er The Tower for mange år siden.

      Slett
  3. Hørt om forfatteren men ikke denne boka. Reiseskildringet liker jeg , også London:) kos deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har fått lest noen sider. Og den er morsom. Skal ikke se bort fra at jeg må innom gaten en gang jeg skal til London. Er der altfor sjelden....

      Slett
  4. Denne hadde jeg ikke hørt om, men jeg har lest Tjenestepiken som forsvant og syntes den var helt fantastisk bra. Spesielt beskrivelsene av India du får innimellom er meget fine. Ønsker deg en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Så fint å høre at flere har lest den. Liv Gade skriver så fint om den også. Gleder meg til å låne den.

      Slett