4. juni 2013

Boken på vent: Bølle på døra av Jennifer Egan

Tirsdag og Boken på vent på bloggen Beathesbokhylle.  Et flott opplegg som hjelper meg å legge planer for hva jeg skal lese fremover. Og å innse at jeg må bremse litt når lysten til å kjøpe bøker tar fullstendig overhånd. Samtidig er det mange bøker en får tips om. Så sluttsummen blir vel sånn +/-=0.

For selv om jeg "leser så det freser" for tiden, noe jeg har gjort siden jeg lærte å lese, er det ikke fritt for at tilgangen er større enn avgangen.  Den største årsaken til at det står for mange uleste bøker i bokhylla, er det var for mange år da jeg for det meste leste faglitteratur. Moro var det, men neppe særlig smart sett i ettertid. Av skade blir man klok er et ordtak som passer til situasjonen.  Nå leses all faglitteratur i arbeidstiden og på jobben.  Det har tatt meg litt tid å innse at det er noe av det beste som har skjedd meg.

Men selv om det var en lang periode jeg leste få bøker, ble bøker kjøpt. Og det står derfor mange bøker i bokhylla som ikke er lest. De fleste kjøpt gjennom Bokklubben. Og da er det hyggelig at man får en bonusbok av og til som god kunde. Og en av dem jeg valgte og kom i postkassa forrige uke, var Bølle på døra av Jennifer Egan. Og det er tiden som er bølla.




Ser på nettet at en anmelder kaller den en rock´n roll-roman. Mange anmeldere er fra seg av begeistring . "Det tar litt tid å bli hekta – ikke gi opp. Med litt tålmodighet blir romanen en fryd å lese." En annen skriver; "Boka er poetisk , skitten, trist og klok – med en merkelig tiltrekningskraft på leseren .... en av de mest egenartede, altoppslukende bøkene jeg har lest, en godtepose full av favorittbiter. Får lyst til å kaste meg over den med en gang. Men først må jeg komme hjem fra det ramsalte sjøeventyret med John Jacob Turnstile.


"Her er boka som tar tiden på pulsen, har tatt amerikanske kritikere og lesere med storm og høstet et skred av litterære priser. Romanen rommer en vev av fortellinger med røtter i punkrockens California og tråder inn i framtidens USA. Sentralt står livene til Bennie Salazar, punkrocker og senere stjerneprodusent, og Sasha, den unge kvinnen som jobber for Bennie og sliter med kleptomani. Boka handler om å være ung, og plutselig være eldre. Den beveger seg fram og tilbake over 40 år, flytter seg mellom New York, San Francisco, Napoli og Afrika. Den fanger tidens nådeløse gang og teknologiens ubønnhørlige frammarsj som herjer med vår menneskelighet.

Bølle på døra har vunnet en oppsiktsvekkende lang rekke priser – bl.a. både Pulitzer-prisen og National Book Critics Circle Award – og er blitt en stor bestselger både i USA og i England. Bokrettighetene er solgt til 30 land. HBO har sikret seg TV-serierettighetene"

Vi du lese Beathe’s og andre bloggeres innlegg om bøker på vent og/eller ønsker å vite hvor superenkelt det er å delta, klikker du på bildet som kommer nå: 

10 kommentarer:

  1. Hehe "tilgangen er større enn avgangen" - den likte jeg! Bølle på døra er notert - takk for tips :)

    SvarSlett
  2. Ble solgt jeg, notert ned:) Skummelt og være i handle modus og gå inn på en bokhandel, faktisk livsfarlig. For snart fløtte bøkene inn og eg må ut, e jo ikke plass, hehe:)Forresten veldig fint innlegg, herlig å lese:) Ha en fin kveld videre!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme. Fikk et nytt tilbud fra Bokklubben i kveld. Monstermenneske av Skomsvold for 99,-. Hjernen sier nei, men.... Skal tenke på det. Har lyst til å lese debutboka først.

      Slett
  3. Har litt lyst til å lese boka, men er ikke sikker på om det er min type bok? ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan tenkes at den blir for tung for meg. Men den er rundt 300 sider. Og ingen tettpakket bok. Så det bør gå bra. Men det er ikke alltid at prisbelønte bøker faller i smak. Triologien til Kjærstad som ex, den står i hylla. Har forsøkt å lese den første flere ganger. Men det stoppet bare opp. Jeg kan lese en liten bok uten at den fenger helt, Men tre stk, da er grensen oversteget allerede ved bok nr 1.

      Slett
  4. Har lest en del bra om denne, men hos meg må også tilgangen få mer karakter av avgang;)

    SvarSlett
  5. Herlig innlegg Tone:) Jeg valgte denne boken når jeg kunne velge meg en bonusbok inne på bokklubben i forrige uke,jeg har ikke fått den inne dørene ennå men jeg ser veldig frem til å lese den:) Ønsker deg en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme. Nå er flåtten begynt å komme på pelsdyra. Plukket flere av dem i dag. Trodde den kalde våren hadde tatt knekken på dem. Men nei. Nå er det på med flåttmiddel. Er spent om jeg liker boken. Bra at jeg vet at den kan være litt tung i begynnelsen. Artig at vi valgte samme bok.

      Slett