18. juni 2013

Boken på vent: Andrea D av Margaret Skjelbred

Det er fortsatt sommer og sol, men en ny tirsdag. Og tirsdagen ville ikke være den samme for en bokblogger uten Boken på vent på bloggen Beathesbokhylle.  

Boken jeg skal lese etter boken til Stefan Sweig,  er romanen Andra D skrevet av Margaret Skjelbred.

 

Vi du lese Beathe’s og andre bloggeres innlegg om bøker på vent og/eller ønsker å vite hvor superenkelt det er å delta, klikker du på bildet som kommer nå: 

 
Her er en link til det forlaget skriver om romanen. Jeg har ikke lest noen bøker skrevet av Margaret Skjelbred før. Hun har bl a skrevet romanen Gulldronning, perledronning og den fikk gode kritikker.

På bokomslaget står det bl at at; «Andre D er en roman som handler om fortellingens kraft. Gjennom å huske fortidens hendelser og veve dem sammen i en fortelling, kan man holde ut og bære med sin egen- og andre menneskers – smertefulle historie.»

For meg er denne begynnelsen ufattelig vakker - jeg «gru-gleder» meg til å lese romanen:

 «Jeg ser moren min stå på et jorde i blått sommerlys, alene,

forlatt av Gud og mennesker, forlatt av alle, til og med av

seg selv. Hvordan kan jeg si det, at hun er forlatt av seg

selv? Jeg ser det. Jeg ser det av måten håret hennes faller

nedover ryggen på, flettene er løsnet, og hun gjør ingen

forsøk på å samle håret sammen igjen, slik hun ellers ville

ha gjort. Jeg ser det av blikket hennes, som jeg ikke kan

se på denne avstanden, men som jeg likevel vet er fjernt

og innadvendt, som om hun leter og leter etter en hun en

gang har vært, men ikke lenger er i stand til å finne igjen.

Det skrå sollyset som så vidt siver fram over åskammen,

gjør skyggen hennes lang og smal, den tegner en mørk,

utydelig kontur på bakken bak henne, som det vage minnet

om ei lang reise. Men bortenfor skyggen nikker en

forglemmegei lyseblått mot solskinnet. En minneblomst,

det vokser hundrevis av dem på enga her.»

Forglemmegei -  sommeren 2012

14 kommentarer:

  1. Å denne ble jeg nysgjerrig på, håper du leser den så jeg får høre hvordan den er:) Nå skal jeg kaste meg over min bok på vent for nå greier jeg ikke å vente mer:) Kos deg med boken og ha en fin kveld!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Ja, den skal leses etter at jeg er ferdig med boka til Zweig.

      Slett
  2. Jeg synes navnet virket kjent, og da jeg googlet det ser jeg at barnebøkene hennes har jeg vært innom - ihvertfall de om Tom og Andersen. Men åh! denne romanen, Andrea D, fikk jeg sporenstreks lyst til å lese!

    Jeg har forresten en utfordring til deg - se innom bloggen min for hva den går ut på :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har sett det. Har lagt noen planer allerede hvilke bøker jeg skal vise til.

      Slett
  3. Har bare lest du skal elske lyset av denne forfatteren

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker jeg denne skal jeg nok lese flere av forfatteren. Skal sjekke ut den du nevner.

      Slett
  4. Ja,denne leste jeg om inne hos Berit(bøker og bokhyller) og fikk veldig lyst til å lese den, fikk ikke mindre lyst etter dette innlegget for å si det sånn. Ønsker deg en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Ja, det var der jeg leste om den. Skrev det i innlegget om biblioteket.

      Slett
  5. Eg har sett mange godord om denne og andre av Skjelbred sine bøker, men eg takkar nei - førebels. Er berre passe interessert i "hjerte-smerte-bøker". Som regel vert det for sentimentalt og klissete for meg. (Av og til er eg litt usikker på om det er meg det er noko "feil" med)
    Men - det finst unnatak, somme bøker i denne sjangeren vert eg djupt gripen av. Så eg skal vurdera å lesa Margaret Skjelbred ein gong.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok ikke noen feil på deg. Jeg liker å lese bøker med forskjellige tema, men det er tid og sted som må passe inn. Det er ikke alltid jeg kan lese de. De eneste jeg ikke leser, er fantasy. Og det kommer av at jeg er så realitetsorientert. Det er delvis en "yrkesskade" - en evig jakt på faktum. Jeg skulle ønske jeg klarte det, og jeg har forsøkt. Jeg forsøkte meg på Slipp håndtaket når du vrir av Bringsværd. Og leste ganske mye av dem. Men jeg måtte gi opp, det ble for livsfjernt for meg. Men mannen er jo så god til å skrive og et spennende menneske, så jeg har ikke gitt han opp.

      Slett
  6. Har hørt mye bra om denne...en dag lese.:)

    SvarSlett
  7. Det er så mange gode bøker. At jeg leser denne nå er tilfeldig, den stod på tralla på bibba og da var det enkelt etter det Berit skrev om den.

    SvarSlett
  8. Blei nysgjerrig på denne, kanskje den også havner på mi leseliste i sommar:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint. Ser frem til å begynne med den, samtidig som jeg gruer meg litt. Tror det kan være en sterk bok.

      Slett