10. apr. 2013

Orkideens hemmelighet (Hothouse Flowers) av Lucinda Riley


Romanen Orkideens hemmelighet (Hothouse Flowers)  av Lucinda Riley ble utgitt i 2011. Samme år ble den utgitt på norsk av forlaget Cappelen Damm.  Den er en «murstein» på 520 sider og jeg kjøpte den sommeren 2012.  Begynte på den forrige sommer. Men begynte på nytt mandag og leste den ferdig i dag.


Lucinda Riley ble ifølge bokomslaget født i Irland, og bor i England og Frankrike sammen med familien. I tillegg til å være forfatter har hun bakgrunn som skuespiller. Orkideens hemmelighet var hennes første bok på norsk. Og den har fått gode anmeldelser.  Bl a at liker man Tilbake til Riverton av Kate Morton vil en like Orkideens hemmelighet.



Jeg er sliten i "topplokket". Det ble litt "maraton"-lesing på denne og tar derfor en «shortcut» og viser til  Forlagets beskrivelse av handlingen der også en kan finne noen anmeldelser:

"Som barn tilbrakte Julia Forrester mye tid på det gamle godset Wharton Park, der bestefaren hennes var gartner og dyrket vakre orkideer. Når en tragisk ulykke rammer Julias familie, vender hun tilbake til de vakre omgivelsene rundt Wharton Park. Kit Crawford er arving til godset og er i gang med å pusse opp eiendommen. Funnet av en gammel dagbok blir nøkkelen til en kjærlighetshistorie som i sin tid nesten ødela Wharton Park.

Like før andre verdenskrig bryter ut, bor det unge paret Olivia og Harry Crawford på Wharton Park. Når krigen kommer, må Harry forlate familien for å kjempe for landet sitt. Skjebnesvangre hendelser skal komme til å få konsekvenser også for de neste generasjonene."

God underholdningsroman. Her er det bare å sette seg ned å lese. Og jeg opplevde noe av stemningen jeg opplevde da jeg leste Tilbake til Riverton.

Skulle jeg trekke for noe er det antall sider. Den ble for lang for meg. Helt klart noe  jeg hadde likt hadde vært forkortet uten at det etter min mening hadde ødelagt noe for handlingen eller karakterene. Tvert imot.  Jeg hadde vært streng i klypa hadde jeg vært redaktør for denne.

Den siste orkideen jeg hadde før jul og som jeg «drepte» etter en tid. Trodde jeg endelig hadde forstått hvordan jeg skulle få den til å overleve, glasspotte var tingen. Men neida, den kastet blomstene og røk ut sammen med juletreet. Hadde nok behøvd en "Bill" til å fortelle meg hva jeg gjør feil.

4 kommentarer:

  1. Kanskje den rett og slett ikke tålte juletreet? Mange planter dør pga småkryp fra juletreet.
    Fin omtale av en bok jeg har kikket en del på--- Noen ganger skulle man virkelig ønsket at red hadde vært strammere i klype som du sier..
    God natt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er redd jeg ikke kan gi juletreet skylden. Den startet raskt å kaste blomstene, før edelgrana ankom. Jeg merker at jeg er litt skeptisk til bøker som passerer 500 sider. Og det er fordi jeg har litt dårlig erfaring med lange bøker.

      Slett
  2. Jeg har ikke fått lest denne boken enda, men jeg har tenkt å gjøre det (har ikke fått lest de to neste hun har utgitt heller). Noen forfattere kommer jeg på en måte ikke igang med, men det skal jeg vel klare å gjøre noe med! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var helt tilfeldig at jeg kjøpte den. Tror det var i en Ica butikk. Måtte ha pocket-bøker med på turen. Men det ble lite lesing. Og så bl den bare stående der.

      Slett