30. apr. 2013

I skyggen av store trær av Kristine Storli Henningsen


Romanen I skyggen av store trær er skrevet av Kristine Storli Henningsen. Den ble utgitt i 2012 av forlaget Gyldendal. Romanen er en stillferdig og fin kjærlighetshistorie som jeg leste siste side av i dag og jeg lånte den av biblioteket.

Kristine Storli Henningsen (f.1974) har arbeidet som journalist og I skyggen av store trær er hennes debutroman.


Karl Henrik Abel er 33 år og ansatt i produksjonsselskapet Adesso som  bl a produserer manus til Tv-serier. For tiden skriver han dialoger til den populære serien Skjærgårdsliv. Han har hele livet bodd sammen med sin dominerende mor. Moren er nå dødssyk på grunn av kreft. Karl Henrik sier til Regine; « Det er bare mor og meg». Morens replikk til han er typisk; " Jeg har sagt til deg før, Karl Henrik, og jeg sier det igjen: Du kan ikke stole på kvinner."

Moren har for det meste oppholdt seg innendørs i leiligheten på Frogner kledd i en gul slåbrokk, liggende på sofaen og røykt sigaretter. Når hun først gikk ut lignet hun en filmstjerne. Det eneste moren vil fortelle om faren er at han var en spansk sjømann som døde på havet rett etter at hun ble gravid med Karl Henrik.

Regine Setsaa er 34 år og blomsterdekoratør. Hun er gravid og faren er elskeren Peter som er gift. Peter ønsker at Regine skal ta abort. Regine er oppvokst i en stor bråkete akademikerfamilie med en mor som tar stor plass. Mest kontakt har hun hatt med sin døve bror.

Karl Henrik og Regine møtes første gang i heisen på sykehuset der han er på besøk hos sin mor og Regine er til sin første ultralyd. Etter hvert får de god kontakt og utvikler et kjærlighetsforhold, men Regine forteller ikke Karl Henrik at hun er gravid.

På omslaget står det at Karl Henrik og Regine er to sjenerte mennesker. Dette er ikke mitt inntrykk. Dette er to stillferdige mennesker. I motsetning til Karl Henriks kollega Frederick Stanghelle, som Karl Henrik beskriver slik; « Det var som om han var redd for ikke å synes hvis han ikke hørtes».  Det er også inntrykket en kan få av moren til Regine. Som regisserer familien og bruker dem som et utstillingsvindu.

Regine har trosset moren og valgt et annet yrke enn de andre i familien. Karl Henrik føler lettelse over at moren snart skal dø. På mange måter er Karl Henrik og Regine ulike, ikke minst pga ulik oppvekst. Men samtidig har de noe felles ved at de alltid har stått « I skyggen av store trær». Men nå er begge på vei ut av skyggen. Vil dette kunne gå bra? Svaret får du ved å lese romanen. Jeg likte den veldig godt. En flott debutroman med mange fine replikker. En fin replikkveksling er denne:

-Skal vi sette strek over alt som har vært og forsøke å begynne på nytt? hørte hun moren si.
Regine tenkte seg litt om. Så sa hun:
-Det er et rart uttrykk, det der. Å sette strek over noe. Man ser jo bokstavene, selv om man lager streker over dem. De kan aldri bli borte.  

6 kommentarer:

  1. Jeg likte også denne veldig godt og i neste uke kommer forfatteren med en ny bok så det er bare å glede seg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var jeg ikke klar over. Takk for tipset. Blir spennende dette.

      Slett
  2. Syns denne boken var utrolig fin og gleder meg til forfatterens neste bok :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg også. Alltid spennende å lese andre boka til en forfatter.

      Slett
  3. I skyggen av store trær...en fin tittel på boken som handler om disse menneskene som er på vei ut av skyggen. Jeg kunne godt tenke meg å lese denne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den var faktisk bedre enn jeg forventet. Og det at det er et rolig tempo liker jeg.

      Slett