28. apr. 2013

En smakebit fra den norske utgaven av Edith Holdens: The Country Diary of an Edwardian Lady


Min smakebit på søndag er fra den vakreste boken jeg har - skulle bare ønske at jeg hadde den engelske versjonen. Her er den inne i lianene til en humleplante jeg har i hagen og som vokser i et eiketre. Helt til slutt i innlegger er to bilder som viser hvordan eiketreet med humlen ser ut om vinteren og om sommeren. Et lite troll.





Vil du lese flere smakebiter tilknyttet et innlegg i Mari's blogg Flukten fra virkeligheten, klikker du på bildet som kommer nå:








Fra bokomslaget:

«Meget vakkert, meget observant og med stor nøyaktighet førte Edith Holden sin dagbok gjennom året 1906. Hun følger trærne fra kvistene er nakne til de henger fulle av frukt; fuglene fra hekkingen til ungene flyr ut av redet; marken fra den ligger vinterbrun til grøden bringes i hus. Og hele tiden illustrerer hun sine inntrykk med akvareller, som hver for seg er et lite kunststykke. Innflettet i iakttagelsene finnes et rikt dryss av små og lengre dikt med motiv fra naturen.

I sytti år lå denne sjarmerende og enestående naturdagboken i en skuff inntil den i 1977 ble utgitt i faksimile nøyaktig slik den ble funnet. Nå oversettes den til et ti-tall andre språk.

Edith Holden ble født i Worcester i England i 1871 og vokste opp i en liten landsby der. Det var også med utgangspunkt i denne landsbyen hun laget sin vakre naturdagbok. Hun var bokillustratør av yrke og spesialiserte seg særlig på å tegne dyr. Hun døde bare 49 år gammel  idet hun lente seg utover Themsen etter en kastanjeblomst og druknet. «

Noen smakebiter fra boken – klikk på bildene for en større versjon:











26 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder! Både från boken och fotona :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Skulle ønske jeg kunne tegne slik. Men når det gjelder tegning er talentet negativt.

      Slett
  2. I Bergen snør det i dag, så det var velkomment med en så fin smak av sommeren, som jo må være rett rundt hjørnet. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme. Det har heldigvis ikke vært snøvær her. Men grått og blåsete og nå regner det.

      Slett
  3. Nydelig og annerledes smakebit, så flott :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en perle av en bok. Ikke en man leser fra side til side, men kan slå opp av og til og bli inspirert til å gå ut.

      Slett
  4. Tusen takk for fin smakebit og aldeles nydelige bilder både fra bok & fotografier. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  5. Takk for smakebiten av denne fine boka. Og fotos! Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  6. Vilka underbara akvareller! Och läckert träd du har. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er blitt en morsom form på det jf at vi må klippe det siden det står under strømledningen og humlen som vokser inn i det. Fuglene trives godt i treet. I går var det et voldsomt rabalder. Da hadde spurven et "treff" inne i grenene.

      Slett
  7. Herlige illustrasjoner! Ser ut som ei veldig fin bok:)

    SvarSlett
    Svar
    1. En bok man kan hente inspirasjon av. Se alt det fine i naturen man ofte haster forbi.

      Slett
  8. Så nydelig. Jeg vet at jeg har sett denne boken, men er ikke så heldig at jeg eier den selv. Jeg er så glad i både fugler og blomster at det ville vært den fineste boken min og :-) Treet ditt var også nydelig! Jeg har ikke hage, men prøver å plante i krukker på verandaen, for noe grønt må man ha rundt seg! :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun var utrolig flink. Og hvordan hun døde. Mener jeg leste at det er laget film om henne. Hadde vært morsomt å se den. Det er gøy med blomster uansett. Liker også å plante i krukker.

      Slett
  9. Dette er en av mine favorittbøker også, er sjeleglad for at jeg fikk kjøpt den til odel og eie for noen år siden. Nydelige tegninger, flott bok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, den er utrolig vakker. Husker nesten ikke når og hvordan jeg kjøpte den. Men jeg tror det var i en bokhandel i Oslo. Hadde vært morsomt å ha den engelske utgaven.

      Slett
  10. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  11. Åh, denne boka hadde jeg nesten glemt! MÅ sette den på ønskelista! :)
    Tusen takk for vakker smakebit! Og så flott tre du har! ;)

    SvarSlett
  12. Den boken ser väldigt fin ut. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er veldig vakker. Og tenk alt arbeid som ligger bak den. Hadde vært morsomt å vite mer om henne.

      Slett
  13. Svar
    1. Det er den. I tillegg har man gitt den ut på en spesiell papirtype som passer så godt til innholdet.

      Slett