29. apr. 2013

84 Charing Cross Road av Helene Hanff


Romanen 84 Charing Cross Road er basert på en sann historie skrevet av den amerikanske forfatteren Helene Hanff. Den ble utgitt første gang i 1970 og ble en stor suksess. Romanen er filmatisert både for fjernsyn og kino, og også satt opp som teaterstykke.

Jeg har ikke lest romanen, men har sett filmen på fjernsyn mange ganger. Så godt liker jeg den sjarmerende filmen at jeg kjøpte den i 2012 og i helgen ble det et gjensyn.


84 Charing Cross Road består av brevene Helene Hanff skrev til denne adressen i London, første gang i 1949. Brevet ble sendt til firmaet som holdt til her, antikvariatet Marks & Co. Det var en av de ansatte, sjefsinnkjøper og leder Frank Doel som hun hovedsakelig brevvekslet med. Men etterhvert brevvekslet Helene med flere av de ansatte, men også med Frank’s kone Nora. En brevveksling som pågikk i 20 år.

Selv hadde Helene Hanff adressen East 95. Street 14, New York City. Hun hadde en stor kjærlighet til gammel engelsk litteratur. Det var fra dette antikvariatet at hun fikk tilsendt sine, noen ganger svært spesielle, bokønsker. Antikvariatet oppdaget hun gjennom en annonse i Saturday Review of Literature. I brevene var det mange diskusjoner om ulike emner, men mest litterære. Til gjengjeld sendte hun matpakker til de ansatte i antikvariatet som måtte forholde seg til rasjonering til et stykke ut på 1950-tallet. Det var kjærkomne gaver å få.

Helenes største ønske var å få komme og oppleve det litterære England, men pga stram økonomi ble dette stadig utsatt. Da hun i 1971 fikk anledning til å besøke England var Frank død og antikvariatet nedlagt. Helene Hanff døde i 1997, da var hun 81 år.

Jeg finner alltid noe nytt når jeg ser filmen som ble produsert i 1986. Denne gangen merket jeg meg en samtale Helene hadde med en venn :

Helene sier at hun føler seg skyldig ved å eie en 100 år gammel førsteutgave. Den hører hjemme i et bibliotek på et engelsk landsted og bør leses foran peisen i en lærtrukket ørelappstol. Ikke i en slitt gammel stol i en nedslitt bygård. Da svarer vennen at hvis han  hadde vært en bok, ville han være hos Helene. 

I filmen finner vi bl a Anne Bancroft som Helene, Anthony Hopkins som Frank og Judi Dench som Nora. De sistnevnte er to av mine favorittskuespillere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar