7. mars 2013

Skyld (Schuld) av Ferdinand von Schirach

Novellesamlingen Skyld (Schuld) av Ferdinand von Schirach ble utgitt i 2010. På norsk ble den utgitt i 2012 av Gyldendal forlag. Den består av 15 noveller og er på 151 sider. Jeg lånte den av biblioteket og leste den ferdig i dag.


Ferdinand von Schirach (f. 1964) er en profilert forsvarsadvokat i Berlin. Han hadde før denne novellesamlingen gitt ut novellesamlingen Forbrytelser  i 2009 som ble gitt ut på norsk i 2011.  I 2013 er hans roman Collini-saken gitt ut på norsk. Alle bøkene har fått gode anmeldelser.

Det var etter å ha lest DN’s anmeldelse av Collini-saken at jeg bestemte meg for å lese Skyld. Her skriver anmelder Atle Christiansen at Ferdinand von Schirach har blåst liv i den såkalte poengnovellen, som Roald Dahl var en mesterlig komponent for.

Novellene handler om forbrytelser, straff og skyld.  Trodde at denne lille novellesamlingen kunne leses på et blunk. Men jeg måtte ha lange pauser innimellom. Noen er skikkelig gufne; hører at jeg sitter og sukker tungt. Men novellesamlingen er så utrolig godt skrevet og så tankevekkende at jeg allerede har bestilt Forbrytelser og Collini-saken.

Den første novellen har tittelen Folkefest. Under en festival blir en jente på 17 år blir brutalt voldtatt av medlemmene i et blåseorkester. Men pga at hun ikke klarer å identifisere gjerningsmennene, fant en rettsak aldri sted. Gjerningsmennene, de «skikkelige» mennene, går tilbake til sitt vanlige liv. Men jenta og familien hennes er merket for livet. Denne novellen avsluttes slik – den ene av forsvarerne forteller:

"Etter møtet om fortsatt varetekt gikk studiekameraten min

og jeg til stasjonen. Vi kunne ha snakket om forsvarets

seier eller om Rhinen som fløt langs jernbanesporene eller

om hva som helst.  Men vi satt på trebenken, der malingen

flasset av, og ingen av oss ville si noe. Vi visste at vi

hadde mistet var uskyld og at det ikke spilte noen rolle.

Vi var også tause på toget, der vi satt i de nye dressene

våre ved siden av de nesten ubrukte dokumentmappene,

og mens vi kjørte hjem, tenkte vi på jenta og de skikkelige

mennene og så ikke på hverandre. Vi var blitt voksne,

Og da vi gikk av, visste vi at tingene ville aldri ville være

enkle mer."


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar