3. mars 2013

Profeten (The Prophet) av Kahlil Gibran - En smakebit på søndag


Jeg har lest mange bøker der tema/handling har vært fra Midt-Østen dette året. Og flere er på «lista» over bøker jeg har lyst til å lese.  Men nå er det andre bøker som ligger for tur. Var innom biblioteket i går og leverte tilbake tre bøker og skulle låne en. Men kom ut med fire bøker. Og jeg var der bare en kort stund. Biblioteket er ren magi for meg. Når jeg kommer dit blir all fornuft fjernet – da kommer jeg inn i en slags «bokrus» med den tro at dagen har 48 timer og 24 av disse kan jeg bruke til å lese. Kanskje jeg burde vært fratatt lånekortet….


En av bøkene jeg har lest dette året er med handling fra Midt-Østen og skrevet et innlegg om, er Morgen i Jenin (Mornings in Jenin) av Susan Abulhawa.

I boken var det et vers fra Profeten av Kahlil Gibran. Han levde fra 1883 – 1931 og ble født i Libanon. Han var poet, filosof og kunstner.  Verset var så klokt at jeg bestilte hans bok fra Bokklubben. En bitteliten bok på 126 sider som inneholder kloke ord. Forfatteren mente selv at boken var hans litterære hovedverk.




"Verset som var sitert i Morgen i Jenin burde vært slått opp og lest jevnlig av voksne med ansvar for barn. For de kloke ordene er lett å glemme i hverdagen."

Vil du lese Mari’s og flere smakebiter som er linket til Mari’s blogg Flukten fra Virkeligheten, trykker du på bildet etter verset.

God søndag og ny leseuke til alle bokelskere!  


Og en kvinne som bar sitt barn ved

brystet, sa: Tal til oss om barn.

Og han sa:

Deres barn er ikke deres barn.

De er livets sønner og døtre som lengter

etter seg selv.

De kommer gjennom dere, men ikke fra

dere.

Og selv om de er hos dere, tilhører de dere

ikke.


Dere kan gi dem deres kjærlighet, men ikke

deres tanker.

For de har sine egne tanker.

Dere kan huse kroppene deres, men ikke

deres sjeler,

For deres sjeler bor i morgendagens hus, og

det kan dere ikke besøke, ikke engang i deres

drømmer.

Dere kan strebe etter å bli som dem, men

forsøk ikke å få dem til å bli som dere.

For livet går ikke baklengs og dveler ikke

ved i går.

Dere er buene som barna deres blir skutt

som levende piler fra.

Bueskytteren ser målet på uendelighetens

bane, og Han spenner deg med sin kraft, slik

at Hans piler kan fly raskt og langt.

Gled deg over å bli spent i bueskytterens

hånd,

for likesom Han elsker pilen som flyr, elsker

Han også buen som er i ro.

17 kommentarer:

  1. Väldigt fint! Tack för smakebiten.

    SvarSlett
  2. Tack för en tänkvärd smakbit.
    Håller med dig om att bibliotek är livsfarliga för läslistan...

    SvarSlett
    Svar
    1. Utrolig "skummelt" område for meg å bevege meg i. Sånn har det alltid vært.

      Slett
  3. Et spennende bokvalg!
    Jeg jobber på biblioteket og har det sånn at alt for mange av bøkene vil være med meg hjem samtidig! Det å ta en bok om gangen ser ut til å være et umulig konsept :-D Vi har også lånere med det samme problemet, og de er de lånerne vi er mest glade i :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er så glad i biblioteket at du aner bare ikke. Da jeg var yngre var det en drøm å jobbe der. Men sånn ble det ikke.

      Slett
  4. En helt ukjent bok og forfatter for emg, men dette virker interessant. Tusen takk for smakebiten:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Var også helt ukjent for meg helt til jeg leste Morgen i Jenin.

      Slett
  5. Det var kloka ord. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  6. Så utrolig nydelig skrevet, jeg får direkte frysninger på ryggen. Man kan ikke eie sine barn, og mine er nå iferd med å bli skutt ut i verden, kanskje har jeg dem noen få år til, men så skal de fly på egenhånd. Jeg får bare håpe at vi har maktet å gi dem sterke nok vinger :o) Takk for fantastisk flott smakebit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg,det er utrolig bra.

      Slett
  7. Biblioteket er en magnet på meg også. Leverer inn boklister rett som det er, får melding på mail når bøker kommer, men kommer som regel ut med flere bøker enn de jeg skal hente.
    "Morgen i Jenin" var en nydelig og trist bok, og sitater fra Khalil Gibran fikk jeg opp på tavla da barna var små. Han har foressten gode ord for alle livets faser. Flott bokvalg!

    SvarSlett
  8. Det var en mycket fin smakbit, tack för den!

    SvarSlett
  9. Tack för den fina smakbiten.

    SvarSlett
  10. Bokrus...hehe, så passende!
    Kloke ord, denne boken skal jeg notere meg - takk for tips :)

    SvarSlett