16. mars 2013

Min første krimbok - Barnetimeboka 1968 "Mysteriet på Svartøya"


Påsken er for mange tiden for å lese krimbøker. Jeg leser også krim, men ikke i stort omfang. I påsken har jeg planlagt å lese en krimbok og det er Håkan Nessers Menneske uten hund, den først boka i Barbarotti-kvartetten. Liker jeg serien blir det nok flere.

Barnetimeboka 1968 «Mysteriet på Svartøya» var den første krimboka jeg leste. Boka ble utgitt av NRK og skrevet og illustrert av lyttere av barneprogrammet Lørdagsbarnetimen. Lørdagsbarnetimen hadde sitt første program i 1924 og det siste programmet ble sendt i 2010.

Det ble utgitt flere barnetimebøker. Og to av bøkene ble filmatisert. Den ene var Toya fra 1955.

Bak på boka av 1968 står det at overskuddet av utgivelsen skulle gå til Redd Barna for innkjøp av en Landrover til hjelp i Biafra.

Jeg husker boka var spennende og leste den om og om igjen.  Kan fortsatt kjenne sitringen i kroppen når jeg blar i den. Den handler om noen barn som får lov til å dra alene ut til Svartøya i sommerferien der skal de overnatte i en hytte. Men på Svartøya foregår det noe skummelt for tiden. Noen smuglere har tatt tilhold der.

Her er noen bilder jeg har tatt av boka. Trykk på bildene så blir de større.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar