16. mars 2013

Dikt: Lykke av Inger Hagerup


I innlegget om boken Alt er så nær meg - om Inger Hagerup av Klaus Hagerup  skriver jeg om mitt møte med Inger Hagerups dikning.

Inger Hagerups dikt Lykke ble utgitt i diktsamlingen Videre som kom ut i 1945. I boken Alt er så nær meg skriver sønnen Klaus at det meste av Inger Hagerups liv ble båret frem av utilfredshet og ønsket om å komme vekk. Nesten alt hun skrev hadde spor av denne rastløsheten. Lengsel er et ord som hun likte godt, og hennes lykkeligste dikt, som diktet Lykke, dirrer av det.


 Hva lykke er?

- Gå på en gressgrodd setervei
i tynne, tynne sommerklær,
klø sine ferske myggstikk
med doven ettertenksomhet
og være ung og meget rik
på uopplevet kjærlighet


Å få et florlett spindelvev

som kjærtegn over munn og kinn
og tenke litt på vær og vind.
Be prestekravene om råd
og kanskje ja – og kanskje nei -
han elsker – elsker ikke meg.


Men ennå ikke kjenne deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar