9. mars 2013

Familien på Jalna (Jalna-novels eller Whiteoak Chronicles) av Mazo de la Roche


De første bøkene jeg husker jeg leste som barn av mer voksen litteratur, var Jalna-novels eller Whiteoak Chronicles som de også er kalt. Jeg leste bøkene oversatt til norsk, ofte benevnt som Familien på Jalna, og lånte de på biblioteket. Det er 16 bøker i serien.

 I følge Wikipedia, der det er skrevet om forfatteren Mazo de la Roche, ble romanene, som skildrer Whiteoak-familiens liv gjennom 100 år fra 1854 til 1954, ikke skrevet i kronologisk orden, og hver av dem kan leses som en selvstendig fortelling.

Mazo de la Roche var en kanadisk forfatter. Hun ble født i 1879 og døde i 1961. Den første boken i serien ble utgitt i 1927 og den siste i 1958. Serien ble en stor suksess, oversatt til mange språk og er filmatisert 2 ganger.

Det er så mye nostalgi knyttet til serien, at jeg lenge har vært på utkikk etter den på Finn. Og i dag er de kommet i «hus». Jeg var så heldig å få kjøpt alle 16 for 350,-


Bøkene jeg fikk kjøpt, ble utgitt på norsk i årene 1961-1963. De 4 første i 1961, 5-15 i 1962 og nr 16 i 1963. De er i veldig god stand. De ble utgitt på forlaget J.W. Cappelen og aller er oversatt av Liv Malling.

I hver bok er det en oversikt over familien som romanserien omhandler; og her er oversikten fra bok nr 16. Det blir spennende å se hvor mye jeg husker og hva jeg synes om serien i dag. (trykk på bildet for å se oversikten)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar