17. jan. 2013

USAs historie av Erling Bjøls

Da jeg reiste til USA for første gang i sommeren 2012, var det med svært begrenset kunnskap om USA's historie. Turen ga mersmak. Derfor satte jeg i gang med å lese  USA's historie av Erling Bjøls etter at vi kom hjem, en "murstein" på 700 sider utgitt i 2011.



I USA’s historie skriver han om historien fra koloniseringen og t o m Obama. Jeg lånte boka på biblioteket, og det la et press på meg til å lese fortere enn jeg hadde gjort dersom jeg hadde jeg kjøpt den.
Boka har jeg gitt meg en annen forståelse om USA enn de korte glimtene en får gjennom media. Og den har gitt meg lyst til å lese flere bøker om USA. Virkelig verdt de timene jeg har brukte.
Boka slutter med et vers av Longfellow som president Roosevelt sendte til Churchill i 1940, da alt var på sitt mørkeste:
Humanity with all its fears,
With all the hopes of future years,
Is hanging breathless on thy fate!
Vi deltok på en gruppereise og var bl a innom Washington. På en felles sykkeltur rundt i Washington besøkte vi mange severdigheter.  Utrolig fin opplevelse. Her er datteren min på trappa til Lincolnmonumentet der Martin Luther King holdt sin berømte tale I have a dream.  I bakgrunnen Washington Monument; reist til ære for USAs første president, George Washington.

1 kommentar: