7. jan. 2013

Kjære Agnes av Håkan Nesser


Selv om jeg har hørt navnet til den svenske forfatteren Håkan Nesser nevnt, var det først etter å ha lest innlegg på flere bokblogger at jeg festet meg ved hans bøker.

Ikke var jeg klar over at filmen Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen, som jeg har sett flere ganger, er basert på en bok av han. Filmen kan anbefales.

Var egentlig på biblioteket for å finne bøkene han har skrevet om Van Veeteren. Men siden Nesser har skrevet flere bøker om Van Veeteren og jeg har lyst til å begynne med bok nr 1 og ikke hadde oversikt over bøkene han har skrevet, ble det til at jeg lånte thrilleren Kjære Agnes. Den er kun på 169 sider og ble utgitt i 2002.

Jeg personen er Agnes. Boken starter med begravelsen til Agnes mann Erich. Her møter Agnes tidligere bestevenninne Henny opp, venninnen som hun ikke har møtt på mange år. De snakker ikke sammen. Men etter begravelsen mottar Agnes et brev fra Henny der hun foreslår at de skal brevveksle.

Henny bestiller et drap og hun ønsker at Agnes skal begå drapet. Hun har oppdaget at mannen David har vært utro og vil ha han drept. Hun skal betale for drapet. Etter hvert går Agnes med på det. Hun har behov for penger for å løse ut Erichs barn for å kunne beholde boligen de har bodd i. Og de fortsetter å brevveksle om drapet som skal gjennomføres litt frem i tid. Handlingen foregår både i nåtid og fortid.

2 kommentarer:

  1. Jeg tror jeg må se Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen. Den har kjeg ikke fått med meg. Takk for tips :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan anbefales. Jeg fant den spennende, vakker og morsom. Har sett den flere ganger, og måtte bare kjøpe den. Tenkte at jeg først skulle lese boka og så se den igjen.

      Slett